Polsko- niemiecka wymiana młodzieżowa LO i Ratsgymnasium Stadthagen Słupca 2017

Data publikacji: kwiecień 2017

18 marca w sobotę w godzinach popołudniowych do Słupcy przyjechała 22 osobowa grupa uczennic i uczniów niemieckich z Ratsgymnasium w Stadthagen, wraz z opiekunkami: Christiane Scheeren i Merle Haaseman. W ten sam dzień polska grupa z naszego liceum zakwaterowała część z nich w swoich domach. Była to dobra okazja, by usprawnić swoje lingwistyczne umiejętności, nawiązać nowe znajomości i zintegrować się z nowo przybyłą grupą.

W niedzielę wyruszyliśmy wspólnie do Poznania, gdzie czekała już przewodniczka, która opowiedziała nam ciekawą historię miasta i Starego Rynku.

Na początku tygodnia pojechaliśmy na trzy dni do Oświęcimia pod hasłem „Pamiętajmy o przeszłości, wspólnie budujmy nową przyszłość”. Oczywiście motywem przewodnim wycieczki był kompleks hitlerowskich obozów Auschwitz i Birkenau. W ciągu tego czasu intensywnie zwiedziliśmy oba obozy.

W muzeum Auschwitz odwiedziliśmy wiele wystaw poświęconych, m.in. zagładzie Romów, cierpieniu europejskich Żydów, martyrologii narodu polskiego, ale także ekspozycję o czerwonoarmistach wcielonych do obozu jako jeńcy wojenni. Było to dla nas wszystkich bardzo wstrząsające przeżycie. Jednogłośnie stwierdziliśmy, że największe wrażenie wywarł na nas blok z wystawą ton obciętych włosów i podpisanych bagaży.

Obóz w Birkenau był znacznie obszerniejszy. Zachowały się tam baraki oraz ruiny komór gazowych, które naziści wysadzili w 1945 roku, gdy Armia Czerwona stała u bram Oświęcimia.

Nie jechaliśmy tam z myślą zwiedzania obozów zagłady jako zwykłego muzeum, mimo to skala ludobójstwa była tak gigantyczna, że ciężko było nam sobie to uzmysłowić. Całe trzy dni były dla bardzo intensywne: zwiedziliśmy dwa obozy i udało nam się spotkać z przedstawicielem archiwum muzeum, który ciekawie opowiadał o swojej pracy i pokazał nam kopie obozowych dokumentów.

Ostatnie dwa dni poświęciliśmy na zwiedzanie Krakowa. Spacerując po Kazimierzu (byliśmy m.in. w synagodze i na wielkim judaistycznym cmentarzu), w ułamku zaadaptowaliśmy kulturę żydowską. Odbyliśmy tam też interesujące spotkanie z Panią Zofią Redzikowską, świadkiem historii, która opowiedziała nam, m.in. o życiu w krakowskim getcie.

W ostatnim dniu udaliśmy się na Stare Miasto, gdzie mieliśmy okazję zwiedzić Rynek Główny, Kościół Mariacki i Wawel.

Wyjazd okazał się niezwykle interesującą przygodą, trafiliśmy na niezwykle wykształcone przewodniczki, które wykładały nam historię z prawdziwą pasją.

Niestety były to ostatnie chwile wycieczki, gdyż następnego dnia musieliśmy już wracać. Pożegnaliśmy się z naszymi kolegami i koleżankami z Niemiec w Koninie, gdzie czekał na nich pociąg i kilkugodzinna jazda do Stadthagen…

Organizatorkami wymiany były panie Marzena Wojtkowiak i Renata Bartczak a gospodarzami uczniowie LO : Śmigielski Michał ,Nowak Artur ,Hofman Sara, Rosiak Natalia, Radowska Natalia ,Kantek Katarzyna ,Kowalska Kinga ,Wędzina Julia ,Wisła Maria ,Chałas Konrad ,Suska Julia ,Milczarek Marta, Gawrych Mela, Samul Piotr, Natalia Mydłowska.