Spotkania Humanistyczne w Krakowie Narodowego Funduszu na rzecz Dzieci

Data publikacji: grudzień 2018

W dniach 24 listopada – 1 grudnia w Krakowie odbyły się XXIII Spotkania Humanistyczne Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci. Brała w nich udział uczennica naszego liceum i stypendystka Programu Pomocy Wybitnie Zdolnym – Olivia Panufnik z kl. 3d.

Program  tegorocznych spotkań dotyczących tematyki  wyzwolenia  był bardzo atrakcyjny i bogaty .  Na początku stypendyści funduszu wzięli udział w Koncercie Oratoryjnym w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie z okazji 85. rocznicy urodzin Krzysztofa Pendereckiego. W następnych dniach odwiedzili między innymi Pawilon Czapskiego, Muzeum Manggha i Galerię Sztuki Dawnej Polski XII-XVIII wieku ,  Bibliotekę PAU  oraz wystawę Szuflada Szymborskiej w kamienicy Szołayskich. Ciekawym doświadczeniem było zwiedzanie wystawy Wyspiański  w Muzeum Narodowym w Krakowie razem z dr hab. Dorotą Jarząbek-Wasyl, która opowiadała o dziełach plastycznych Wyspiańskiego z punktu widzenia teatrologa.

Jednak w Krakowie nie tylko w muzeach można zbliżyć się do sztuki. Dzięki Krzysztofowi Grzegorczykowi – studentowi historii sztuki na UJ zwiedzanie krakowskich kościołów, spacery po rynku głównym i Nowej Hucie dostarczyły stypendystom zarówno wiedzy merytorycznej jak i  doznań estetycznych.

Poza tym uczestnicy spotkań wysłuchali  wielu inspirujących wykładów,   między innymi: „Czego możemy nauczyć się od Hamleta” prof. Marty Gibińskiej, „Wyspiański dynamiczny. Nie tylko o „Wyzwoleniu” dr. hab. Mateusza Antoniuka, „Wolność kosztuje… Greckie źródła naszego myślenia o wolności prof. Kazimierza Korusa, „Twarzą w twarz ze śmiercią – Homer, Eurypides i ofiara krwawa”  dr. hab. Krzystofa Bielawskiego. Dr hab. Wojciech Mruk opowiadał o burzliwych dziejach Wzgórza Świątynnego w Jerozolimie w I tys. n.e., prof. Michał Baczkowski odpowiedział na pytanie, dlaczego czasy powstania krakowskiego i rabacji galicyjskiej nazywane są czarną kartą w historii Polski. Prof. Magdalena Heydel przybliżyła słuchaczom twórczość Conrada i zwróciła uwagę na problematykę jego rzadziej tłumaczonych utworów. W klasztorze O.O. Dominikanów o. prof. Jan Andrzej Kłoczkowski stawiał pytania o sens i o słuszność dokonywanych czynów, o których w „Braciach Karamazow” pisał Dostojewski. Prof. Stanisław Czesław Kurdziel w swoim wykładzie na temat twórczości A. Bobkowskiego,  A. Kępińskiego i  S. Wyspiańskiego zauważył podobieństwo  praca twórcy  do zawodu psychiatry, ponieważ w obu tych przypadkach konieczne jest słuchanie. Natomiast o krakowskiej drodze do niepodległości stypendyści usłyszeli od dr. Mikołaja Getki-Keniga podczas zwiedzania Cmentarza Rakowickiego.

Spotkania Humanistyczne w Krakowie obejmowały również  spektakle teatralne. Ich uczestnicy zobaczyli „Biesy” w reżyserii Krzysztofa Jasińskiego w Teatrze Scena STU, „Rabację” Jakuba Roszkowskiego w Teatrze im. Juliusza Słowackiego,  „Wyzwolenie” w reżyserii Macieja Prusa. Jednak najsilniejsze zainteresowanie wzbudziła projekcja spektaklu Tadeusza Kantora „Wielopole, Wielopole”. Po obejrzeniu sztuki młodzi naukowcy wybrali się do Cricoteki, gdzie dr Wojciech Szymański jeszcze bardziej przybliżył im postać tego wybitnego twórcy.

27 listopada odbyło się spotkanie autorskie z Adamem Zagajewskim – polskim poetą, którego utwory omawia się zarówno w kręgach literackich jak i w szkołach . Po zaprezentowaniu kilku ze swoich wierszy  Zagajewski odpowiedział na pytania o debiut, pracę  twórczą , charakterystyczną dla jego poezji syntezę erudycji z duchowością, a także  o to, jak pozostać poetą w nieustannie zmieniającym się świecie.

Duchem opiekuńczym całego przedsięwzięcia była pani Maria Mach, pod której okiem Krajowy Fundusz na rzecz Dzieci przy udziale utalentowanych tutorów Collegium Invisibile, Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Polskiej Akademii Umiejętności po raz kolejny dał swoim stypendystom szansę na rozwój osobisty, poszerzenie  wiedzy i zainspirowanie się historią oraz jej twórcami. Dzięki współpracy tych instytucji przyszli polscy naukowcy budują solidne podstawy do pracy, poprzez którą odważnie realizować będą hasło „sapere aude”.