Olivia Panufnik studentką Szkoły Lusławickiej

Data publikacji: luty 2019

W dniach 5-19 stycznia 2019 roku w siedzibie Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego  w Lusławicach odbyły się XXV Warsztaty Muzyki Kameralnej Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci. Do udziału w nich zaproszono Olivię Panufnik z klasy III d naszego liceum.

W ramach zajęć  Szkoły Lusławickiej Olivia brała udział w intensywnym kursie łaciny, wyjazdach z historykiem sztuki Krzysztofem Grzegorczykiem z Uniwersytetu Jagiellońskiego do Biecza, Binarowej i Muzeum Diecezjalnego w Tarnowie, projekcjach filmów dokumentalnych i fabularnych. Obejrzała też spektakl na podstawie sztuki Williama Shakespeare’a  „Król Lear” w reżyserii Jana Klaty, po którym uczestniczyła w dyskusji prowadzonej przez  prof. Małgorzata Grzegorzewska z Instytutu Anglistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Odwiedziła również pracownię lutniczą Justyny Gancarek . Podczas dwóch tygodni intensywnej pracy uczestniczyła w wielu wykładach poświęconych problematyce reformacji, warsztatach humanistycznych, okołomuzycznych, plastycznych, tanecznych i teatralnych oraz dyskusjach na temat historii, teologii, muzyki, sztuki i literatury.

Poza językiem łacińskim nauczanym przez dr hab. Barbarę Bibik z Katedry Filologii Klasycznej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika oraz Martę Szadę z Instytutu Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego, Olivia zetknęła się również z językiem staropolskim  oraz  chińskim. Uczyła się kaligrafii pod okiem Grzegorza Barasińskiego, uczestniczyła w licznych koncertach, w których wykonawcami byli uzdolnieni muzycznie podopieczni funduszu oraz w wystawach plastycznych.

Podsumowaniem dwóch tygodni intensywnej nauki i rozwijania umiejętności były Koncert Muzyki Kameralnej i towarzysząca mu wystawa prac uczestników warsztatów oraz wyreżyserowany przez Michała Rogalskiego z Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza spektakl na podstawie „Pułapki” Tadeusza Różewicza, w którym Olivia zagrała rolę Felice – narzeczonej Franza Kafki.

Czas spędzony w Lusławicach minął bardzo szybko dzięki  programowi, który umożliwiał  wybranym spośród stypendystów studentom Szkoły Lusławickiej  pracę nad własnym rozwojem i poszerzenie wiedzy w interesujących dziedzinach. A wszystko to  odbywało się w sprzyjającym nauce i refleksji miejscu, w którym od rana do późnej nocy słychać było dźwięki rozmów i instrumentów, a z okien roztaczał się widok na ośnieżone góry.

 

Autorem zdjęć do tekstu jest pan Sebastian Soberski, któremu dziękujemy za ich udostępnienie.