Wymiana z historią w tle

Data publikacji: październik 2014

W dniach od 16.09 do 23.09.2014 roku grupa uczniów z naszego liceum brała udział w  młodzieżowej wymianie Polsko-Niemieckiej, której pierwsza część  odbywała się w Polsce. Organizatorami wymiany byli: p. Hartmut Ziesing, p. Max Lichte,p.  Marzena Wojtkowiak i p. Renata Bartczak. Całej wymianie towarzyszyła ekipa telewizyjna I. programu telewizji niemieckiej ARD, przygotowująca dokument na temat Muzeum Auschwitz- Birkenau i o naszej polsko- niemieckiej wymianie młodzieży.

16 września odebraliśmy naszych gości  z Niemiec i zabraliśmy swoich domów. Wieczór spędziliśmy na rozmowach z rodzinami i wspólnym poznawaniu siebie. Następnego dnia po spotkaniu z dyrektorem LO, panem Tadeuszem Raczkowskim, poświęciliśmy czas na  zwiedzanie szkoły oraz na zabawy integracyjne, po czym poszliśmy do muzeum, gdzie przybliżono nam historie rodzin żydowskich ze Słupcy oraz wspólnie obejrzeliśmy film „Przyjaciółki”, który opowiadał o niezwykłej przyjaźni między Polka i Żydówką…

Po obiedzie udaliśmy się do Ciążenia i do Lądu, gdzie zwiedzaliśmy klasztor . Na zakończenie dnia pojechaliśmy do Agroturystyki w  Radłowie, spędzając tam miły wieczór przy ognisku oraz grach i zabawach. W czwartek (18.09) po spotkaniu w szkole i obiedzie wyruszyliśmy do Poznania, gdzie w grupach zwiedzaliśmy stare miasto i inne atrakcje, a naszym zadaniem było pokazanie i przedstawienie naszym gościom najważniejszych punktów miasta, po czym wróciliśmy do Słupcy.

Kolejnego dnia wyruszyliśmy w drogę do Oświęcimia. Po kilkugodzinnej, męczącej podróży dotarliśmy do celu. Po zakwaterowaniu rozpoczęliśmy warsztaty przygotowujące nas do wizyty w Auschwitz. Każdy z nas odpowiedział na pytania, które opracowaliśmy przed wyjazdem na temat historii naszych rodzin, tym samym przybliżając historie pokoleń II. Wojny Światowej. Następnego dnia udaliśmy się do Birkenau, gdzie zwiedzaliśmy teren Brzezinki. Po powrocie i obiedzie rozpoczęliśmy prace w grupach na temat miejsc, które najbardziej nas wzruszyły . Następnego dnia (21.09) udaliśmy się do Auschwitz, gdzie przewodnicy wtajemniczali nas w życie więźniów i ich rodzin, poznaliśmy ich niezwykłe i bolesne historie, oglądaliśmy wystawy świadczące o tym, jak uruchomiona przez nazistów machina śmierci postawiła kres milionom istnień ludzkich na terenie obozu koncentracyjnego.

Dla każdego uczestnika wymiany było to miejsce, które wywołało ogromne emocje, zarówno dla Polaków, którzy znają bardzo dobrze historie tego miejsca, jak i dla grupy niemieckiej, która większości o tym, co działo się w obozie, dowiedział się tutaj. Był to dla nas ciężki dzień. Po zwiedzaniu dawnego obozu koncentracyjnego większość z nas wymieniała się uczuciami między sobą, próbowaliśmy rozmawiać o tym, lecz dla wielu osób były to zbyt duże emocje.

Po obiedzie wyruszyliśmy do Krakowa, gdzie po zakwaterowaniu mieliśmy spotkanie z byłym więźniem obozu- panem Szmreczyńskim, który przybliżył nam historię swojego życia podczas pobytu w obozie zagłady ( szczegóły w następnym artykule).

Następnego dnia zwiedzaliśmy Kraków, m.in. Kazimierz- żydowską dzielnicę, synagogę, cmentarz Remuh oraz Wawel i rynek. We wtorek po śniadaniu wyruszyliśmy w drogę powrotna do domu. W Koninie pożegnaliśmy grupę  niemiecką, która do Stadhagen wracała pociągiem, a my pełni wrażeń wróciliśmy do Słupcy.

Choć było to niełatwe doświadczenie, to jednak można je podsumować  stwierdzeniem, że mimo iż historia nas dzieli, chcemy patrzeć w  przyszłość, w której nie będzie konfliktów, nienawiści i przemocy, ponieważ są miejsca, które niezaprzeczalnie świadczą o skutkach złych decyzji i niech one przypominają kolejnym pokoleniom historię, która nigdy nie powinna się powtórzyć.